Det känns väldigt roligt att kliva in som ny skolansvarig arkivpedagog på Centrum för Näringslivhistoria och på Företagskällan. I en tid av snabba förändringar både i näringslivet och i skolans värld, bland annat påskyndat av AI, blir källor och historia viktigare än någonsin.
Som ny skolansvarig för våra arkiv i Bromma och i Uppsala ser jag fram emot att fokusera på er som vill lära er mer om historia och arkiv! En av mina viktigaste uppgifter blir att öppna arkiven för skolor och universitet. Något annat som står högt på min lista är att göra vår skolsajt Företagskällan ännu bättre.
I anslutning till Centrum för Näringslivshistorias båda arkiv kommer det att bjudas på föreläsningar, workshops och närstudier av källmaterial, nu när skolverksamheten åter är i gång. Företagskällan ska fortsätta vara skolverksamhetens förlängda arm och arbetsverktyg utåt, som en lättillgänglig kunskapsbank med övningar och källor.
Efter en intensiv första tid har jag hunnit bekanta mig med forskare, förlagschef och många andra fina medarbetare. I korridorerna har jag sprungit på idéhistoriker och författare som pratat folkhemskapitalism och nyliberalism. Jag har tjuvkikat på modedesigners som letat kläder till sina utställningar, med händerna djupt ner i sina kollektioner, och i forskarsalen i Bromma pågick närstudier under stor koncentration.
Men de som gjort störst intryck på mig är alla skickliga och kunniga arkivarier. Med stor noggrannhet hanterar de arkivets skatter varje dag, allt ifrån minsta bevarade fotografi till det mest otympliga designföremålet. Vilken källa till kunskap!
Historiepedagogiken står inför en ny verklighet i och med AI och alla dess möjligheter. AI:s intåg i vår samtid antas redan bli mer omvälvande än digitaliseringen, eller kanske till och med industrialiseringen på sin tid, och det är en teknologi som utvecklas snabbt. Precis som med allt nytt är detta någonting som vi som undervisar behöver vara nyfikna på, och det skapar förutom nya arbetsmetoder också nya trender. Vi vet inte riktigt ännu hur AI kommer att påverka historieskrivningen och lärandet, men trenden borde luta mot att vi blir allt mer måna om autenticitet, ett fysiskt handslag vid affärsuppgörelsen, eller källor som vi kan lita på.
Därför är jag säker på att historia och arkiv är någonting som trendar. Vad kan rimligtvis vara mer stimulerande, än att ha över 85 000 hyllmeter historia, sammanlagt i Stockholm och i Uppsala, när man vill prata historia på riktigt? Välkomna, Uppsalas skolor!
Charlotta Skorup