Ny Uppsala-visning på gång i höst
Företagsamma Uppsala är en visning som kommer att lyfta fram Uppsalas historia av företagsamhet, en ibland förbisedd del av Uppsalas historia. Vi berättar om allt ifrån de gamla bruken på orten, till mytomspunna Dragon Gate. Vi tittar också på hur företagen arbetat med försäljning och service.
Karin Boyes dikter som primärkällor
Nu i student- och avslutningstider så vill jag lyfta dikterna I rörelse och Ja visst gör det ont av Karin Boye – älskad poesi vars original hittills gömt sig i Bonniers förlagsarkiv. Den förstnämnda dikten, med trädet som metafor, om hur man ger efter för den ofrånkomliga utveckling som sker när knoppar måste slå ut, och den sistnämnda med sin äventyrsromantik! Nu finns båda på Företagskällan – och som vanligt är det fritt fram för skolor att använda.
Evert Taubes Här är det sköna sommar
Även Evert Taubes visa Här är den sköna sommar kommer att läggas upp inför skolavslutningarna. I källan kommer vi att få se trubadurens egen handskrift av versen på gulnat papper och med brevhuvudet ”Den gyllene freden” (där han lär ha spenderat mycket tid) – så håll utkik! Denna klassiska sommarvisa har nytolkats av många artister sedan 1947, och noter handskrivna av Evert Taube medföljer. Inom kort finns också den barnsligt somriga illustrationen till boken Fiorella från Caramella från år 1941, vars framsida även fick pryda ovankanten av detta nyhetsbrev. Evert Taube skrev boken till sin dotter Ellinor, och satte sitt namn undertill. Just bilden, däremot, sägs det att det i själva verket var hans hustru som tecknade eftersom han själv fick ont om tid.
History marketing mest efterfrågat
Bland skolvisningarna var det history marketing-temat som var mest efterfrågat i maj månad, precis som månaden innan. Det är ofta ekonomiklasser som vill lära sig om hur företag använder sin historia i marknadsföringssyfte. Som vanligt har också företagarna själva besökt oss – de vill också hämta inspiration och kunskap om sitt förflutna, och i det syftet är de egna arkiven ofta en riktig guldgruva! Något som var nytt för denna månaden var däremot att fotoelever arbetat rent praktiskt med history marketing. En klass från Kungstensgymnasiet i Stockholm fick möjligheten att skapa nytolkningar av företagens äldre bilder och reklam. Uppgiften var att hitta den röda tråden mellan då och nu med nytagna bilder, allt i äkta history marketing-anda. Bland storföretagen som bidrog med sin reklam fanns H&M, NK, Mondeléz (Marabou), och Gröna Lund. Gissa om företagen väntar med spänning på att få se elevernas tolkningar, och eleverna hoppas nog på att deras bilder kommer till användning hos företagen.
Sommaren stampar redan utanför dörren
Avslutningsvis så har skolverksamheten lyft förlags- och författararkiven i maj, så, om inte lärarträffen och Lars Norén var crescendot denna månad, så ska tidlös sommarlyrik få sätta punkt för detta läsår. (Ett sommarbrev kommer visserligen, men i lite kortare form.) Till dess önskar jag och vi på Centrum för Näringslivshistoria er att få riktigt fina skolavslutningar i full blomsterprakt: ”Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.” (Boye 1935, ur diktsamlingen Härdarna).
Charlotta Skorup